30 November 2008

j-QAF OH j-QAF


Wahai sekalian orang kampung jqaf tahun depan merupakan tahun yang kelima kita semua menerokai program jqaf ini. Apakah perasaan kita didalam menerjah dan mecampakan diri didalam alam program jqaf ini ,. Apa pun saya yakin dan percaya bahawa semua guru jqaf ikhlas didalam menjalankan tugas mendidik anak bangsa. Saya amat sedih dan pedihnya hati ini sekiranya terdengar kalimat guru-guru jqaf ini tidak ikhlas

Apakah kita boleh mengukur keikhlasan seseorang? Biarlah Allah S.W.T sahaja yang mengukur keikhlasan tersebut. Sesungguhnya ikhlas ini dibangsakan dengan bangsa faham bukan di bangsakan dengan bangsa Nampak atau di sebut dengan amrun iktibari.(kalu salah tolong perbetulkan). Tidakah kita terfikir bagaimana penat jerih guru-guru jqaf sehingga ada yang keluar gelap balik pun gelap. Terbungking buat kerja siapa pun tidak tahu. Sahabat-sahabat yang berada nun juah di pendalaman sabah dan Sarawak berjuang habis habisan mendidik anak-anak jQAF. Saya merasakan tidak terlintas bagi mereka untuk memikirkan Honda city Toyota vios Nissan dan sebagainya. Bagi saya guru jqaf lah orang yang paling setia sebagai penjawat awam sanggup menerima apa sahaja tugasan yang diberikan, saya pernah menyuarakan didalam mesyuarat agong KKGUMB cawangan kedah guru jqaf ini hanya diibaratkan sebagai mangsa guru ganti sahaja, apakah disebabkan guru jqaf ini di luar norma tiada limit masa dengan mengajar tanpa henti, boleh di tunggang dengan pelbagi tugas sebagai guru data,guru sukan, guru kaunseling,guru media, penyelaras makmal computer dan sebagainya semua ini memang bagus untuk guru jqaf tetapi saya bimbang sekiranya mereka ini tersasar dari program jqaf. Pergunakanlah kemahiran guru jqaf ini dengan setaranya bukan dengan sewajarnya.

Justeru saya memohon semua orang kampung jqaf dapat membuka minda merenung perkataan jQAF TANPA GAGAL . tahun untuk menilai semakin hampir, saya sendiri merasa takut dan gerun dengan jumlah murid yang boleh membaca Al Quran apatah lagi khatam Al Quran. Walaubagaimapun terubat hati apabila pihak kementerian minta menggunakan kaedah Baca Ikut Guru insyaAllah akan tercapai. Saya juga berharap agar semua orang kampung jqaf dapat mencambahkan idea kerana orang yang bergelar pakar sentiasa memberi idea baru atau menambah baik idea yang sedia ada.

Tiada ulasan: